|
De telegraaf
3 november 1992
Man gedood onder tankauto
Brandweerlieden proberen de stoffelijke resten van de
23-jarige H. Muskee uit Nieuw-Amsterdam uit een Mazda 626 te
bergen. De man kwam gisteren om het leven toen een tankwagen
van Shell uit de bocht vloog en bovenop de auto van de man
uit Nieuw- Amsterdam terecht kwam. Na het ongeval op de
Verlengde Vaart Noordzijde in het dorpje Erica in de buurt
van Emmen werd de omgeving afgezet wegens explosiegevaar.
Pas na drieëneenhalf uur konden brandweer en politie de stof-
felijke resten bergen. De vrachtwagenchauffeur bleef
ongedeerd.
Nieuwsblad van het Noorden
13 maart 1993
De vereniging Vrouwentoneelgroep Erica
Naam: Vrouwentoneelgroep Erica
Plaats: Erica
Opgericht: 1978
Aantal leden: Tien
Hoogtepunten: Vijf grote toneelprodukties in Drents dialect,
met als laatste stuk 'Niet veur zwietvoet'n' van Jan
Veenstra
Bijzonderheden: Het toneelgezelschap bestaat louter uit
vrouwen en streeft behalve amusement een ideëel doel na;
verbetering van het zelfbewustzijn van vrouwen.
Het volkstoneel doet vrouwen vaak te kort. Rollen als het
domme gansje of de onverbeterlijke brokkenmaakster in het
verkeer zouden vrouwen niet moeten accepteren. Want het
opdissen van dergelijke clichés geeft slechts voeding aan
vooroordelen over vrouwen. Vrouwentoneelgroep Erica kiest
hierom voor een andere aanpak. Amusement, akkoord, maar met
een boodschap. Met name voor vrouwen.
Voorzitter Annie Ellermann is al vanaf de oprichting 15 jaar
geleden bij het vrouwentoneel in Erica betrokken. De club is
ontstaan uit de katholieke vrouwenvereniging in het dorp.
"We zijn als 'damestoneel' van start gegaan. Maar daar zijn
we vlug van af gestapt. We kwamen er achter dat wij niet
voor dames door konden gaan. Het woord dames geeft een wat
eenzijdige kijk op vrouwen. Keurig en netjes. Dat zijn we
niet. We bouwen zelf onze decors op, en breken ze ook weer
af. Daarom noemen we ons vrouwen. Dat past ons beter."
Aanvankelijk begon het met het instuderen van kleine stukjes.
Maar na vijf jaar besloot de vrouwentoneelgroep haar werk op
een hoger plan te brengen. Streven naar een professioneel
niveau. Dit betekende dat volwaardige regisseurs werden
binnengehaald en dat er een einde kwam aan het maar wat
aanklungelen. Voor het schrijven van de eerste vier stukken
tekende de huidige Drentse gedeputeerde Marga Kool, maar
vanwege haar drukke baan heeft ze haar werk voor de
toneelspeelsters moeten staken. "Jan Veenstra heeft het stuk
geschreven waar we nu mee op de planken staan. 'Niet veur
zwietvoet'n'. Het is een stuk in Drents dialect en speelt in
een vrouwengevangenis. Het is heel anders dan onze vorige.
De stukken van Kool zijn heel herkenbaar. Zij schrijft over
de problemen dicht bij huis. Met Veenstra werd dat anders. 'Niet
veur zwietvoet'n' is ook realiteit, maar één die ver van ons
bed is, een vrouwengevangenis. Voor ons betekende dit stuk
een enorme -uitdaging. Het is moeilijk en we krijgen er
uiteenlopende reacties op. We krijgen enorme complimenten,
maar er zijn ook mensen die de zaal uitlopen van ergernis.
Taalgebruik
Oorzaak van de tegenstrijdige reacties is volgens Annie
Ellerman dat het stuk zoveel mogelijk het leven in de
gevangenis probeert weer te geven. Ook in het taalgebruik.
Dat is ssoms grof en platvloers. We hebben het stuk wel eens
gebracht voor gezamelijke vrouwenverenigingen, en daar
liepen de gereformeerden de zaal uit en de rooie vrouwen
bleven zitten. Om teleurstellingen te voorkomen stellen wij
de clubs in een begeleidend briefje op de hoogte dat het
taalgebruik soms grof is, aldus Ellermann. Voor de
verenigingen die het stuk uit de vrouwengevangenis niet
aandurven, halen de vrouwen uit Erica het bewezen
succesnummer Ö wee"van Marga Kool uit de kast. Thema in dit
stuk is de tegenstelling tussen woonwagenbewoners en andere
bevolkingsgroepen. Het verhaal speelt zich af in de
kraamkamer van een ziekenhuis. Het blijkt dat in het
ziekenhuis de tegenstellingen tussen de woonwagenvrouwen en
de anderen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ze zitten
allemaal in het zelfde schuitje. Iedereen is gelijk: ze
hopen dat alles goed is met de baby en zitten met een
bevalling. Maar het bezoek dat komt, brengt de conflicten
van buitenaf weer de kraamkamer binnen. Voor die groep
blijkt het niet zo gemakkelijk tegenstellingen te overwinnen.
Doelstelling
De toneelstukken maken tijdens de repetities de gesprekken
over maatschappelijk, of alledaagse problemen los."Daar leer
je ontzettend veel van."Annie Ellermann hoopt maar dat bij
het publiek een dergelijke discussie ook op gang wordt
gebracht. Op deze manier probeert het vrouwengezelschap een
van de doelstellingen waar te maken. In de statuten van de
toneelgroep is vastgelegd dat moet worden gestreefd naar
verandering in discriminatoire praktijken en vooroordelen
die bestaan over vrouwen, zoals bijvoorbeeld het alleenrecht
van het aanrecht. Geen vaan de toneelspeelsters heeft een
volledige baan. "Bijna al onze vrije tijd gaat op aan het
toneel. Het is leuk, leerzaam en je leert met mensen omgaan.
Soms trekken we drie keer in de week met elkaar op. Op die
manier leer je elkaar van haver tot gort kennen. Maar je
komt ook achter je eigen slechte kanten. Dus de
bewustwording geldt niet alleen voor diegenen voor wie je
speelt, maar ook voor jezelf,"vertelt Ellermann.
Dialect-stukken
Een probleem waar de vrouwen mee kampen is het gebrek aan
stukken in Drents dialect. "Door onze manier van werken
stellen we hoge eisen. We kunnen niet ergens uit putten.
Stukken moeten voor ons worden geschreven. Veenstra kan dit,
maar hij heeft het erg druk. Er zit een zeker risico om je
van dit soort mensen afhankelijk op te stellen. Het is geen
onwil. Beslist niet. Maar in principe hebben zij eigenlijk
geen tijd om voor ons te werken. We hebben een keer een
reedsverkochte voorstelling af moeten zeggen omdat het stuk
nog niet klaar was. Dit willen we nooit weer." De
vrouwentoneelgroep heeft haar hoop gevestigd op de Drentse
Schrieverskring. De leden daarvan worden gepolst of ze
interesse hebben in het schrijven van een toneelstuk voor
tien vrouwen. Ellermann:"Het zou toch jammer zijn als we
moesten besluiten een stuk elders vandaan te halen om het
dan in het Drents te meoten vertalen. Er is al weinig
vrouwentoneel, en in het Drents is er helemaal niets,
terwijl er in de provincie toch talent genoeg is.
Reactie's via het contact
formulier.
|